mjaoo
Antal inlägg : 27 Registreringsdatum : 08-09-06 Ort : Mjau?
| Rubrik: Upg : Arv <._.> lör sep 20, 2008 12:38 am | |
| Många verkar lite förvirrade om hur syntaxed och hur upgn ska göras så jag beskriver lite syntax och schemat här ^^
En mainklass som ska skicka sitt arv till player,mob,npc Sedan en fightklass som ska hämta arv från player,mob.
Syntaxed för ärva är
#include "dinklass.h" class player: public dinklass{
protected: //Som private fast du ska ha denna i klassen som ska ärvas från.
};
Johan får rätta mig om jag har fel nu, men för att få g behövs bara själva syntaxet göras med lite funktioner osv och den ska ärva enligt schemat. Sedan för behövs inget prinas ut bara koden skall fungera. För högre betyg gör (typ) ett questsystem där du hämtar en quest från en npc och questet läggs in i din questlog.
Senast ändrad av mjaoo den lör sep 20, 2008 12:52 am, ändrad totalt 2 gånger | |
|
mjaoo
Antal inlägg : 27 Registreringsdatum : 08-09-06 Ort : Mjau?
| Rubrik: För att ärva mer än en klass. lör sep 20, 2008 12:39 am | |
| #pragma once #include <iostream> #include "mainchar.h" #include "mob.h" #include "player.h" using namespace std; class fight: public player,mob{
};
KOM IHÅG pragma once eller endif i alla dina headerfiler. | |
|
Johan
Antal inlägg : 47 Registreringsdatum : 08-09-03
| Rubrik: Sv: Upg : Arv <._.> ons sep 24, 2008 2:19 am | |
| Stämmer bra. Det viktiga här för att få godkänt är att alla klasserna har rätt relation till varandra. Inte mer. Vill man däremot satsa på högre betyg får man hitta på någonting extra. Jag kommer genom hela kursens gång belöna kreativitet. | |
|
Sponsored content
| Rubrik: Sv: Upg : Arv <._.> | |
| |
|