http://main.cpp//-----------
//Includes systemfiler
#include <iostream> //för cout, cin, mm.
#include <string> //för string
#include <conio.h> //för getch()
#include <time.h> //för srand() och rand()
#include <windows.h> //för sleep() och system()
//Includes egna filer
#include "Fighter.h"
#include "Weapon.h"
using namespace std;
//MAIN
//-------------
int main(){
// Hämta en seed från datorns klocka.
//(Behövs för att vi ska kunna slumpa nya tal varje gång programmet körs.)
srand ( time(NULL) );
//Skapa de två fightbottarna
Fighter bot1("Guybrush Threepwood");
Fighter bot2("Morgan Freeman");
//Introducerar med att skriva ut vilka Fighters som har skapats.
cout << "Creating two fightbots:";
cout << "\n\n-------------------------\n";
bot1.print();
cout << "\n\n-------------------------\n";
bot2.print();
cout << "\n\n-------------------------\n\nPress any button.";
getch(); //Vänta på inmatning av ett tecken
system("cls"); //Töm skärmen
cout << "\n\n\n\n\n\n Get ready for the fight!\n";
Sleep(2000); //Stanna upp programmet i 2 sekunder
system("cls"); //Töm skärmen
//GAME-LOOP
//----------------
bool game = true;
while(game){
//Skriv ut bottarnas hp-värden
cout << bot1.getName() << endl << "HP: " << bot1.getHp() << "\n\n";
cout << bot2.getName() << endl << "HP: " << bot2.getHp() << "\n\n";
Sleep(1000); //Stanna upp programmet i 1 sekund
//Låt bottarna attakera varandra.
//Notera att jag skickar med adressen till bottarnas
//minnesplats som argument (& innan objektnamnet).
bot1.attack(&bot2);
Sleep(1000);
bot2.attack(&bot1);
Sleep(1000);
system("cls");
//Kontrollera ifall BÅDA har dött.
if (bot1.getHp() < 0 && bot2.getHp() < 0){
//I så fall: Nollställ hp-värdena..
bot1.death();
bot2.death();
//.. skriv ut bottarnas hp...
cout << bot1.getName() << endl << "HP: " << bot1.getHp() << "\n\n";
cout << bot2.getName() << endl << "HP: " << bot2.getHp() << "\n\n";
Sleep(4000);
system("cls");
//.. och rapportera resultat.
cout << "\n\n\n\n\n\n Both are dead. It was a meningless fight!";
Sleep(2000);
system("cls");
//Stäng till sist av loopen.
game=false;
//Om inte båda har dött, kanske bara en av dem har dött.
//Har bot1 dött?
}else if (bot1.getHp() < 0){
bot1.death();
cout << bot1.getName() << endl << "HP: " << bot1.getHp() << "\n\n";
cout << bot2.getName() << endl << "HP: " << bot2.getHp() << "\n\n";
Sleep(2000);
system("cls");
cout << "\n\n\n\n\n\n " << bot1.getName() << " is defeted. " << bot2.getName() << " wins the fight!";
Sleep(4000);
system("cls");
game=false;
//Har bot2 dött?
}else if (bot2.getHp() < 0){
bot2.death();
cout << bot1.getName() << endl << "HP: " << bot1.getHp() << "\n\n";
cout << bot2.getName() << endl << "HP: " << bot2.getHp() << "\n\n";
Sleep(4000);
system("cls");
cout << "\n\n\n\n\n\n " << bot2.getName() << " is defeted. " << bot1.getName() << " wins the fight!";
Sleep(2000);
system("cls");
game=false;
}
}
//Avslut
cout << "\n\n\n\n\n\n Thank you for watching!\n\n\n\n\n\n Press any button to quit.";
getch();
return 0;
}