http://main.cpp//------------
#include <iostream> //inkluderar in- och utmatningsrutiner
#include <string> //inkluderar string
#include <conio.h> //Behövs för att vi ska kunna använda funktionen "getch()"
#include "Hero.h" //includerar klassdefinitionen Hero
#include "Room.h" //includerar klassdefinitionen Room
using namespace std; //förenklar användandet av cout,cin,string m.m.
//MAIN
//-------------
int main(){
//Lägg kartans bredd och höjd i sparata variabler
const int width = 3;
const int height = 3;
//Skapa de objekt som kommer behövas
Hero jag; //Spelarens avatar
Room rum[width][height]; //2D Room-array
//Ändra varje rums beskriving
//Norra raden
rum[0][0].setDesc("You are now in the NW room.");
rum[1][0].setDesc("You are now in the N room.");
rum[2][0].setDesc("You are now in the NE room.");
//Mittenraden
rum[0][1].setDesc("You are now in the W room.");
rum[1][1].setDesc("You are now in the middle room.");
rum[2][1].setDesc("You are now in the E room.");
//Södra raden
rum[0][2].setDesc("You are now in the SW room.");
rum[1][2].setDesc("You are now in the S room.");
rum[2][2].setDesc("You are now in the SE room.");
//GAME-LOOP
//-------------
bool game = true;
while(game){
//Skriv ut beskrivningen i rummet som "jag" är i. (typ som rum[x][y])
cout << endl << rum[jag.getX()][jag.getY()].getDesc() << endl;
//Läs in spelarens kommando
cout << "Where do you want to go?: ";
string command;
cin >> command;
//Kontrollera ifall spelaren vill sluta
if(command == "Q" || command == "q" || command == "Quit" || command == "quit" || command == "QUIT"){
cout << "\n\nThank you for playing!\n\n Press any button to Quit.";
game = false;
}else{
//Om spelaren INTE vill sluta spelet; Gör förflyttning.
jag.go(command,width,height);
}
}
//Stäng av programmet
getch();
return 0;
}